Salutare dragă părinte,

Probabil că și tu simți atmosfera apăsătoare dată de boom-ul de știri, care mai de care mai negative, legate de coronavirus. E senzația aceea de nod în gât și strângere de stomac când te simți neputincios. Ca să nu mai zicem și de faptul că ai în jurul tău copilașul care roiește și pe care ți-ai dori să-l protejezi cât poți tu de bine.

Scriu acest articol ca să te invit la un exercițiu de relaxare.

Inspiră adânc. Expiră.

Poate ai văzut știrile din ultima vreme și avertizările Ministerelor. Cuvintele de ordine în aceste zile fiind: prevenția și autoizolarea la domiciliu. E normal ca grijile să se năpustească asupra ta dar acestea vin doar ca o reamintire a faptului că e momentul să lași pedala de pe accelerație și să profiți de timpul acesta pentru a sta cu familia.

Da, ai citit bine. În toată această poveste care pare că ne-a scos din ritmul normal al vieții noastre este și o parte bună. Vine cu o ocazie de respiro, de reconectare cu familia și propria persoană.

Știu că a sta în casă poate ajunge să fie destul de copleșitor și că vei căuta o portiță de evadare.

Noi, la Parentool, ne propunem să avem grijă de tine și sănătatea ta mentală așa că am strâns o listă cu lucruri pe care le poți face cât timp vei fi prins în casă.

Activități pentru propria persoană

E important să nu te uiți pe tine în toată această perioadă și să îți aloci timp și pentru propria persoană. Ți-am pregătit mai jos câteva idei de activități pe care le poți face atunci când doarme copilul/copiii.

1. Ascultă un podcast

Una din modalitățile de a te liniști și bucura mai mult de tot contextul este să reduci consumul de articole pe tema coronavirus din surse care nu sunt avizate. În perioada aceasta este important și să îți menți obiceiurile pe care le-ai avut până acum.

Podcasturile pot fi o metodă bună de relaxare și conexiune cu povești similare cu ale tale.

Îți lăsăm aici o listă de recomandări pentru zona de parenting și sănătate mentală:

  • Mame – titlul spune deja totul. Un podcast în care se prezintă poveștile mamelor din diverse zone și cu diverse backgrounduri.
  • Temeri pentru acasă – povești despre frici și axietăți pe care le experimentăm cu toții
  • Pe bune – podcast produs de DoR și care prezintă poveștile de viață ale oamenilor creativi
  • Jocurile minții – podcast produs de Raluca Anton, doctor în psihologie, care vorbește într-un limbaj pe înțelesul tuturor despre anxietate și relațiile de cuplu.

Dacă vrei să asculți și din alte domenii îți recomandăm următoarele podcaste-uri:

  • România știi bine – un podcast produs de echipa România, te iubesc!
  • George Buhnici – un podcast în care se abordează teme diverse: de la jurnalism la mituri despre mâncare
  • Micutzu – podcastul stand-up-erului Cosmin Nedelcu. Perfect dacă îți dorești o combinație de umor și subiecte cotidiene

Platforme de podcast pe care le poți folosi: Spotify, Sound Cloud și Google Podcasts.

 

2. Crafting

Dacă ai vrut demult să transformi becul ars într-un ghiveci de flori sau crenguțele de copaci într-un dream catcher acum este momentul să îți pui în aplicare proiectele. Găsești mai multe idei la următoarele site-uri:

  • Listotic – 25 de idei simple de pus în aplicare (de exemplu: cum poți face un coș în formă de inimă folosind ață și bețișoare)
  • Itsy Bitsy – idei de crafting de făcut împreună cu copiii (de exemplu: joc de construcție din role de carton)
  • Pinterest – foarte multe idei din diferite zone (de exemplu: cum sa faci un dream catcher folosind ață și crenguțe)

 

3. Yoga/Meditație

Corpul resmite stresul și grijile acestei perioade așa că cel mai bun cadou pe care îl poți face este să ai grijă de el. Pe lângă partea de alimentație echilibrată este important să ai grijă și de trup și de minte. Dacă nu ai încercat până acum îți lăsăm mai jos câteva resurse pe care le recomandăm pentru practicarea yoga și a meditației:

  • Aplicația Calm – meditație și povești de seara care să te ajute să dormi mai bine
  • Aplicația Headspace – meditație
  • 30 de zile de Yoga cu Adrienne – yoga pentru începători cu creștere graduală a dificultății

4. Citește/ascultă o carte

Probabil că ai pe raft sau pe noptiera de lângă pat cel puțin o carte pe care ai zis de multe ori că vrei să o termini/ să începi să o citești. Acum este momentul potrivit.

În cazul în care ești în pană de idei de ce ai putea citi îți recomandăm să răsfoiești clubul de carte a lui Gaspar Gyorgy, psiholog clinician si psihoterapeut relational. Poți accesa lista aici.

Printre recomandările noastre se numără:

  • Viața în doi când suntem trei
  • Copilul invizibil
  • Jurnalul unui bebelus
  • Dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor

Dacă preferi, în schimb, să asculți diverse cărți una din aplicațiile pe care ți le recomandăm este Audible. 

5. Învață o limbă nouă

A învăța o limbă nouă poate că nu e prima activitate la care te-ai fi gândit dar utilizând aplicații precum Duolingo și Mondly poți explora într-o manieră amuzantă orice limbă îți dorești.

Alte activități pe care le poți face pentru a avea grijă de tine:

  • Pregătește-ți o baie cu spumă și aprinde câteva lumânări parfumate
  • Scrie într-un carnețel lucrurile pentru care ești recunoscătoar/e perioada aceasta
  • Ia legătura cu prieteni cu care nu ai avut timp să mai vorbești
  • Urmărește serialul tău preferat (un documentar tare fain pe care ți-l recomandăm este Babies, pe Netflix)
  • Bucură-te de un pahar cu vin
  • Uită-te prin albumele vechi cu poze și depănează amintiri cu partenerul/partenera ta

    Activități pentru întreaga familie:

    1. Petrecere  în pijamale

Cum ar fi să organizezi cu întreaga familie o petrecere în pijamale? Puneți, pe fundal, muzica care vă place, turnați-vă câteva pahare de suc și scoateți beculețele de Crăciun pentru a crea o atmosferă cât mai plăcută. Acum că set up-ul este făcut nu rămâne decât să vă exersați cele mai bune mișcări.

2. Picnic în casă

Ce mod mai bun de a sparge monotonia meselor luate în familie decât cu un picnic. Nu trebuie decât să iei câteva pături pe care le ai prin casă, să pui câteva perne pentru extra confort și să vă bucurați ne mâncare. Un moment perfect de aducere a familiei împreună.

3. Pregătirea mesei împreună

Ah, mirosul de biscuiți cu scorțișoară sau brioșe cu afine. Pregătirea mesei sau a unui desert împreună, pe lângă faptul că este un moment de apropiere de cel mic, este și o modalitate excelentă de a-l ajuta pe acesta să își dezvolte diverse abilități de motricitate și conceptualizare a lumii.

Pentru rețete rapid și ușoare de făcut poți încerca câteva dintre site-urile de mai jos:

4. Vânătoare de comori

O activitate simpatică tare și care va pune spiritul de detectiv la încercare pentru întreaga familie.

  1. Ascunde prin casă diferite obiecte
  2. Scrie pe o foaie de hârtie obiectele ascunse
  3. Oferă foaia/ comunică cu membrii familiei care sunt obiectele ce trebuie să le găsească

Găsești aici mai multe variante de cum se poate aborda această activitate.

5. Experimente

Explorați în familie cum stafidele devin dansatoare și piperul fugar sau cum puteți declanșa erupția unui vulcan.

  • Găsiți aici 9 idei de experimente pentru preșcolari
  • Peste 20 de idei pentru copii de toate vârstele aici 

Activități cu prietenii la distanță

Poate că unul dintre cei mai mari factori de stres în perioada aceasta este dat și de nevoia de distanțare față de prieteni. Întrucât se recomandă izolarea la domiciliu este necesar să găsim alternative pentru a menține în continuare relațiile sociale.

Câteva idei pe care ți le propunem sunt:

  • Folosind Skype/Slack/Zoom faceți un video call de grup și jucați Mima
  • Organizați un online book club și discutați împreună una din cărțile citite
  • Folosind apelul video porniți, în același timp, un film și dezbateți-l la final
  • Utilizând Whatsapp sau Messenger faceți diverse concursuri: cele mai amuzante meme-uri văzute, ghicitori etc

Sperăm că ideile ți-au fost de folos și că a petrecere aceste zile în casă nu mai sună atât de rău.

Tu ce alte activități te-ai gândit să mai faci?

Leave a Reply

Close Menu